Je wilt geld bij elkaar halen voor jouw behandeling. Je website staat klaar, social media accounts zijn aangemaakt. Je gaat iedereen mobiliseren om geld op te halen.
Wees je ook bewust dat mensen door middel van acties geld op kunnen halen.
Laat het netwerk voor je werken
Als patiënt ben je misschien (snel) geneigd om zelf acties te verzinnen en op te zetten om geld bij elkaar te halen. Maar vaak heb je daar helemaal de tijd en energie niet voor. Kijk of mensen in je netwerk een of meerdere acties op kunnen zetten.
Wie in je netwerk kan bijvoorbeeld een rol betekenen in hulp, sponsoring van goederen of eten. Bijvoorbeeld een groep betrokken vrijwilligers met ervaring van dergelijke evenementen. Of de lokale supermarkt. Kijk dus goed om je heen. Er zijn veel mensen die willen helpen. Benader ze wel persoonlijk en leg uit wat je wilt en wat je motivatie is.
Probeer kansen te benutten. Zo heb ik een keer 150 collega’s toegesproken in een volle sportkantine. Voorafgaand aan het evenement had ik toestemming van de organisatie om alle deelnemers toe te spreken en te vertellen waarom ik tijdens en na het evenement een collecte zou houden voor Danny’s hope 4 life. Mensen kennen mij als sporter maar ook als die kankerpatiënt die altijd is blijven sporten. Ik weet dat mensen mij eerder sponsoren vanwege mijn verhaal. Een succesvolle collecte was het resultaat.
Mathieu Goedhart
Bij Danny’s hope 4 life merkten we dat mensen geïnspireerd werden door acties van anderen en zelf acties gingen opzetten. Dit veroorzaakte een sneeuwbaleffect.
Acties zijn niet van de een op de andere dag georganiseerd. Houd er rekening mee dat het geld dat daarmee opgehaald wordt dus pas beschikbaar is na de actie.
Communiceren van acties
Als je een actie start, zorg er dan voor dat je er genoeg ruchtbaarheid aan geeft. Plaats het op je website, jaag het aan via je social media accounts. Biedt mensen de mogelijkheid om posters en flyers uit te delen. En natuurlijk: nodig mensen uit om aanwezig te zijn en/of een bijdrage te leveren.
Wees creatief in het vinden/uitnodigen van potentiële donateurs. Buiten familie, vrienden en kennissen moet je denken aan (oud-)collega’s, de school van de kinderen, (sport)clubs waar je zelf lid bent, de buurt en meer.